На 6 август Българската православна църква отбелязва един от
най-светлите си празници – Преображение Господне . Началото на празника е в
първите векове на християнството и е свързано с едно от най-важните евангелски
събития – явяването на Иисус Христос в небесна слава пред трима от най-близките
му ученици.
Апостолите не допускали, че Иисус Христос ще понася унижения
и страдания – според тях това било несъвместимо с величието и славата Му.
Той им говорил често за страданията, които Го очакват, за
смъртта и Възкресението Си. За да укрепи вярата на учениците Си, Иисус Христос
решил да покаже на трима от апостолите истинната Си небесна слава. Заедно с
Петър, Иаков и Йоан се изкачил на планината Тавор в Галилея, отдалечил се от
тях и започнал да се моли. Скоро те заспали, а когато се събудили, видели своя
Учител напълно преобразен. Лицето Му светело като слънце, а дрехите Му блестели
като светлина. Иисус беседвал с двама от най-великите представители на Стария
Завет – пророците Мойсей и Илия, за предстоящите Си страдания и Кръстна смърт в
Йерусалим.
В един момент светъл облак осенил всички и от него се
разнесъл могъщ глас: „Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение.
Него слушайте.“ При тези слова Свише апостолите в силен страх паднали ничком на
земята. Когато славата Господня се скрила от тях, Господ се приближил към
учениците Си и казал: „Станете, не бойте се!“ Това чудодейно събитие трябвало
да предпази апостолите от униние и съмнение при вида на Христовите страдания,
да укрепи вярата им в Неговата Божествена природа. За всички вярващи християни
и до днес
Преображение Господне е свързано с промяна и с нова надежда.
Затова празникът се отбелязва в края на християнската църковна година. На този
ден в Светата Литургия на православните храмове се прибавя специален Тропар
(молитвено песнопение) със старославянското название „Начатки овощей“, а в
Българската православна църква – „Освещаване на гроздето“.
Защото, ако в северните православни земи в началото на
август има само ябълки, то в българските по-южни земи вече е откъсната първата
чепка грозде.
За първи път то се освещава в храма и се яде на празника
Преображение Господне. В малките градове и села на България все още са живи
колоритните народни обичаи, свързани с Преображение Господне.
Правят се панаири, разменят се животни и стоки. Някога
момите и ергените се сговаряли за годежи и женитби.
Според традиция от най-дълбока древност женитбите се правели
през септември , за да се роди дете през юни и невястата да се захване за
работа през усилния летен период.
Според българския народен календар на 6 август настъпва
трайно преобразяване в природата . Слънцето обръща гръб на лятото и лице към зимата, щъркелите
се събират на ята, преди да отлетят към топлите земи.
Според вярванията на този ден се отваря небето и ако някой
види това, се сбъдва всичко, което си нарече.
Ако някой се разболее , натопява се връзка сушени плодове,
болният пие от водата и болестта се преобразява. Преображение Господне е
времето, когато дните видимо намаляват, очаква се студът.
Традиционно християните носели гроздето в църквата , където
отецът го опявал, прекадявал и благославял. От първия салкъм грозде давали на
всички близки, за да са здрави, щастливи и благополучни. Празникът българите
отбелязвали с тържествен обяд, за който обикновено приготвяли ястие от риба.
В Родопите вярват, че Господ “прибрязнувал” – пускал
слънчева бразда в небето и така давал знак, че е дошло времето за есенна
сеитба. На този ден “времето започва да се преобразява” – слънцето намалява
силата си, денят също намалява, нощите стават студени, водите на реките и
изворите охладняват и вече са непригодни за къпане.
Прелетните птици се събират на ята и поемат пътя към топлите
страни, а гущери и змии се прибират в леговищата си под земята.
В Западна България било разпространено поверие, че в полунощ
срещу Преображение ”се явявала и отваряла Божията врата”, “небето се отваряло и
Господ се явявал в сияйна светлина”. “Дърветата се кланяли до земята” и който е
праведен, може да види небесната врата и това, което си пожелае, ще се сбъдне.
В другите райони на страната тази представа е отнесена към коледната,
богоявленската или великденската нощ.
В нощта срещу Преображение се изпълнявали лечебно-обредни
практики, основна роля в които се възлага на слънцето и слънчогледа, а в Берковица
правят магия за любов .
В южните български земи на Преображение пчеларите започвали
подготовката за патронния си празник – Голяма Богородица .
Всеки трябва да се размисли, да си спомни, че е имало много
случаи, когато е бил лош и ето, сега е времето да се преобрази, да стане
по-добър.
Žádné komentáře:
Okomentovat